بیستمین کنفرانس بین المللی مدیریت، تهران، ایران 1402
نویسنده: مسعود فاخری (رئیس هیئت مدیره شرکت مشاوران نیک پندار شریف – فوق دکتری تحول دیجیتال)
مشاوره مدیریت به عنوان یک صنعت دانشبنیان، بستر مناسبی برای تحول دیجیتال دارند. با این حال شرکتهای مشاوره مدیریت به لطف عدم شفافیت تجاری، ماهیت خدمات و همچنین چابکی، موفق به نادیده گرفتن تحول دیجیتال شده اند اما تحقیقات اخیر نشان میدهد به دلیل تغییرات عمومی بازار و تقاضای مشتریان، شرکتهای مشاوره مدیریت مجبور خواهند بود تا تحول دیجیتال را اتخاذ کنند، خود را با بازار منطبق سازند و به رشد ارزش افزوده جدیدی دست یابند. شرکتهای مشاوره مدیریت برای آنکه بتوانند با اخلالگران صنعت خود رقابت کنند چارهای جز نوآوری در مدل کسبوکار خود نخواهند داشت. این نوآوری در مدل کسبوکار شامل خلق، پیشنهاد و کسب ارزش خواهد بود. تحقیقات، سه راه حل فناورانه پلتفرمهای تطبیقی، پلتفرمهای جمعسپاری و پلتفرمهای سلفسرویس را برای تحقق تحول دیجیتال در شرکتهای مشاوره مدیریت توصیه میکنند. در طول تحول دیجیتال، مدل کسبوکار سنتی یا مدل راهحل-محور توسط مدل کسبوکار فرآیند ارزش افزوده و یا شبکه تسهیلشده جایگزین خواهد شد. در این راستا شرکتهای مشاوره مدیریت با دو تناقضِ مهارتهای انسانی در مقابل الگوریتمها و فرآیندهای فیزیکی در مقابل فرآیندهای مجازی مواجه خواهند شد.
در این پژوهش آخرین تحقیقات در زمینه تحول دیجتال شرکتهای مشاوره مدیریت مورد بررسی قرار گرفته است تا به این سوال پاسخ داده شود که علیرغم اینکه شرکتهای مشاوره مدیریت موتور محرکه نوآوری مدیریت و بازیگران اصلی ترویج تحول دیجیتال هستند، رویکردهای اصلی خود آنها در استفاده از فناوریهای دیجیتال چه خواهد بود؟ و آنها چگونه در مدل کسبوکار خود برای ارایه خدمات جدید نوآوری خواهند کرد؟
لینک دانلود فایل کامل مقاله:
مقاله مسعود فاخری-بیستمین کنفرانس بین المللی مدیریت